THEMA

Hoe houden we jongeren bij onderwijs door het zo in te richten dat ze hun eigen talenten optimaal ontwikkelen en zich voor kunnen bereiden op de toekomst?

De meesten van ons hebben het voorrecht onderwijs te kunnen volgen, zich te ontwikkelen en zo hun kansen te vergroten. Maar niet iedereen voelt zich thuis in het huidige onderwijs. Om verschillende redenen verlaten sommigen voortijdig, zonder diploma hun opleiding.  Hierbij spelen de leerling zelf, het onderwijs en de maatschappelijke context een belangrijke rol: drie elementen die vanuit systemisch perspectief een sterke wisselwerking kennen.

Wat gebeurt er als de systemen niet volledig aansluiten? Wat als een leerling zonder diploma het schoolonderwijssysteem verlaat? Hoe kansrijk is de toekomst dan? Hoe kijkt een nieuwe generatie leerlingen aan tegen het onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat jongeren zich gezien voelen in het onderwijs? Hoe faciliteert een school de maximale zelfontwikkeling? Hoe duurzaam is ons onderwijsmodel in een snel veranderende samenleving? Wat vraagt de nieuwe maatschappij aan nieuwe of andere vaardigheden van mensen in ons huidig onderwijs?

 

Deze dilemma’s zijn te herleiden tot een aantal basisvragen per systeem. Met deze basisvragen als uitgangspunt, kunnen we nieuwe combinaties maken en nieuwe vragen genereren. Tijdens de hackathon worden op die manier allerlei (open) gegevensbestanden aan elkaar gekoppeld en geanalyseerd. 

 

 

Het doel is om op een prikkelende, creatieve èn/of datagedreven wijze ideeën te genereren over het onderwijs van de toekomst, waarin elke jongere evenveel kans heeft om eigen talenten te ontwikkelen.

Interessante artikelen:

Eva de Leeuw, Studio Moio start UniverCity https://nos.nl/op3/artikel/2254605-eva-22-stopte-met-haar-opleiding-en-startte-daarna-zelf-een-school.html 

Scholieren die het onderwijs zonder startkwalificatie verlieten in het schooljaar 2009/’10, behaalden in de vijf jaar daarna in 16 procent van de gevallen alsnog een dergelijk diploma.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/28/jonge-schoolverlaters-vaker-alsnog-startkwalificatie

Jongeren 12 t/m 26 jaar, naar onderwijspositie, startkwalificatie, leeftijd, arbeidsmarktpositie en regio, oktober 2017.
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2018/23/jongeren-naar-startkwalificatie-en-regio-2017

Onderwijskansen in Leiden in beeld, 2016
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2018/25/onderwijskansen-in-leiden-in-beeld-2016

Kansengelijkheid in het onderwijs in Leiden (pdf)
http://www.seo.nl/uploads/media/2018-13_Kansengelijkheidin_het_onderwijs_in_Leiden.pdf

Onderzoek Studio Moio: door MBO scholieren/jongeren die gestopt zijn met studie over gelijke kansen in het onderwijs
https://caspernouwens.nl/studiomoio/wp-content/uploads/2017/03/Gelijke_Kansen_in_Onderwijs_Rapport_kv.pdf

Het programma van RBL Holland Rijnland voor VSV
https://rbl-hollandrijnland.nl/over-het-rbl/programma-vsv/

Maatregelen vanuit de Rijksoverheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vsv/minder-voortijdig-schoolverlaters

Relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs, uitval & succesfactoren inzichtelijk voor leraren en andere belangstellenden
https://www.nro.nl/resultaten/kennisportal-onderwijs/?q=schoolverzuim%20en%20uitval

De Holland Rijnland VSV analyse 2016/2017 (PDF).
https://hollandrijnland.nl/wp-content/uploads/2018/06/20180627_bijlage-PresentatieVSV.pdf

https://cardea.nl/nl-NL/Datasources/Hulpaanbod/532/Buitenkans

https://cardea.nl/nl-NL/Datasources/Hulpaanbod/547/Pluscoaching

Nieuwsbericht over VSV uit de Leidse regio.
https://www.unity.nu/Artikelen/regio/meer-voortijdige-schoolverlaters-in-de-regio

Het plan van aanpak voor de regio Holland Rijnland (PDF).
https://hollandrijnland.nl/wp-content/uploads/2016/12/06d-VSV-Programma-2017-2020-Op-naar-de-Finish.pdf